Iran's Supreme Leader, Structural Theory of International Relations

Mohammad Hosein Zamiryan and Ahmad Azinfar


Abstract: Shia scholars through the history have mainly focused on an interrelation with the ruling power and elaboration of state theory in Shia religion. For many years it was a crucial issue in their eyes. By the victory of Iran's Islamic revolution, leading by Ayatollah Khomeini and the formation of a Shia state in modern world, it had to communicate with the international environment. Setting forth Discussions as the "world’s arrogance" were presuppositions to contact the international system and the origin of a new theory in international relations structural framework. In some parts of Shia political Fiqh, as daily issues and problems are concerned, Veli-e-faqih  who clarifies the general policies of the Islamic Republic of Iran, have illustrated the relations with the international environment , in other words, foreign policy making. This article is an attempt to conceive these theories and their impact on Iran's foreign policy 

Key words: Iran's Supreme Leader, foreign policy of Islamic Republic of Iran, the hegemony system, political Fiqh

این مقاله در نخستین کنفرانس علمی بین المللی پیرامون جنبش عدم تعهد پذیرفته و توسط اینجانب ارائه شد.


 

مقام‌معظم‌رهبري و نظريه ساختاري روابط بين‌الملل در سياست‌گذاري خارجي جمهوري اسلامي ايران

نوشته: دکتر مظفر نامدار و محمد حسين ضميريان

چکيده:
انديشمندان شيعه در طول تاريخ بيشتر همّت خود را بر تعامل با قدرت و تبيين نظريه دولت در مذهب تشيّع متمركز نمود بود. تا سالها اين مسأله حساس و حياتي براي آنها به شمار مي آمد. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) و شکل گيري دولت شيعي در دوران تجدّد، اکنون ديگر بايد با فضاي بين المللي رابطه برقرار مي گرديد. مباحثي نظير استکبار جهاني مفروضاتي براي برخورد با فضاي نظام بين الملل بود که منشا پيدايش نظريه اي نوين در قالبي ساختارمند از روابط بين الملل شد. در بخشي از فقه سياسي شيعه از آنجا که به مسائل و دغدغه هاي روز پرداخته مي شود، ولي فقيه که فصل الخطاب نظام جمهوري اسلامي در تبيين سياست هاي کلان است، به تبيين اين نحوه عمل با فضاي بين المللي و به عبارتي سياستگذاري خارجي پرداخته اند؛ اين مقاله کوششي براي فهم اين نظريات و تأثير آن بر سياست خارجي ايران مي باشد.

واژگان کليدي:
سياستگذاري خارجي، استکبار جهاني، نظريه ساختاري روابط بين الملل، سياست خارجي ايران ، نظام سلطه




جایگاه اديان در ائتلاف جهانی علیه تروريسم

ارائه شده در کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه

دكتر محمّد حسين مظفري , محمّد حسين ضميريان

در سال هاي اخير جهان با ابعاد نوین، گسترده و پیچیدة تروريسم مواجه شده است. تحول در ماهيت، روش و ابزارهاي مورد استفاده و اهداف و آثار گستردة انساني و مادي اقدامات تروريستي، مقابله با این پدیدة شوم را دشوار ساخته است. از دیرباز اقدامات تروریستی معمولا علیه مقامات کشوری و سران نظامی طراحی و به اجرا در می¬آمد و غیر نظامیان به طور اصولی در برابر اهداف عملیلت تروریستی مصونیت داشتند. اما حوادث هولناك تروريستي سال¬های اخیر نشان می¬دهد که امروزه مردم عادی قربانیان اصلی عملیات تروریستی تشکیل می¬دهند. از طرفی، استناد بعضی از گروه¬های تروریستی به آموزه¬ها و منابع دینی به منظور کسب مشروعیت و کاربست ابزاری آموزه-های دینی و نیز تلاش برای توجیه مذهبی اقدامات ضد بشری خود، رهبران دینی و پیروان ادیان را نگران ساخته است. زیرا توسل آنان به استنادات دینی و توجیهات مذهبی سبب شده است تا شماری از نویسندگان، به ظاهرِ مدعیات دینی آنان استناد جسته و تروریسم را به دو نوع سکولار و دینی تقسیم و ادعا نمایند که تروریسم دینی برای جوامع بشری از تروریسم سکولار خطرناک¬تر و ابعاد و دامنة آسیب¬های آن گسترده¬تر است. نویسنده در این مقاله تأکید دارد که تقسیم تروریسم به تروریسم دینی و سکولار ساده¬سازی مسئله و بی¬توجهی به ابعاد مختلف این پدیده است. برای مقابله با تروریسم بایستی به تمامی ابعاد آن، از جمله جنبه¬های دینی آن توجه شود. از این رو، در این رهیافت بر این نکته تأکید می¬شود که گروه¬های تروریستی و افراطی ممکن است از آموزه¬های دینی به عنوان ابزاری برای توجیه اقدامات ضد انسانی خود بهره جویند. بنابراین، بایستی در جست و جوی روش¬هایی برآمد که از سوء استفاده از دین جلوگیری نماید یا دامنة آن را محدود سازد. هم¬چنین، متفکران دینی نیز با استناد به آموزه¬های بنیادین و تعالیم اساسی ادیان مانند کرامت ذاتی انسان و حرمت جان آدمی استدلال می¬کنند که نه تنها ادیان الاهی با اقدامات خشونت¬آمیز گروه¬های افراطی و تروریستی مخالفند، بلکه آموزه-های دینی می¬توانند منبعی الهام¬بخش برای مقابله با خشونت باشند. از این رو، ضرورت دارد با بهره¬گیری از این تعالیم انسانی و ارزش¬های جهان¬شمول به مقابله با این پدیدة خطرناک برخاست. زیرا، تروریسم و خشونت از جهل و جمود ذهن آدمیان و کینه و نفرت و جنون ناشی از ستمگری و بی¬عدالتی موجود در جوامع انسانی سرچشمه می‌گيرد ...

پژوهشي در رهيافت فوكويي به تكنيك‌هاي سلطه در تاريخ اجتماعي غرب و بازتاب آن در روابط بين الملل كنوني

مقاله جديد كه به زودي در وبلاگ قرار مي دهم
چكيده:
رهيافت فوكويي مباحث مختلف در سال‌هاي اخير از طرفداران زيادي برخوردار شده است، اين رهيافت در واقع به بيان كننده روشهايي است كه ميشل فوكو درآثار خود از آنها براي تحليل و نقد دوران مدرن بهره مي‌برده. اين روش‌ها كه در واقع بررسي تبارشناسانه و ديرينه‌شناسانه دوران مدرن و گوياي واقعيت آنچه امروز در عالم مدرن مي‌گذرد با رجوع به گذشتة آن خصوصاً گذشته تاريخ اجتماعي غرب است. حال اگر اين روش‌ها براي بازشناسي قوانين استيلا و سلطة موجود در پديده‌هاي عالم مدرن از جمله روابط بين الملل به كار رود مي‌توان بازتاب تكنيك‌هاي سلطه در تاريخ اجتماعي غرب را در اين پديده نيز مشاهده نمود.

دکتر کيهان برزگر

جنگ جهانی دوم و دگرديسی در روابط بين‌الملل

جنگ جهانی دوم سبب دگردیسی در روابط بین الملل گردید ، به دیگر سخن ضرورت ایجاد نظم نوین بین الملل با توجه به رخداد های طول جنگ جهانی دوم نظیر :
60 میلیون تلفات انسانی 
برخوردهای نژادپرستانه در اشکال مختلف 
نقض فاحش حقوق بشر 
اثرات مخربی چه از نظر مادی و چه از جنبه ی روانی در جوامع درگیر جنگ جهانی بخصوص در اروپا باقی گذاشت . با توجه به این رخداد ها در نظم نوین جهانی ترتیبات نهادها و سازمانها یی در نظر گرفته شد که ...


ادامه نوشته

سودان ، بحران دارفور و ...

سودان ، بحران دارفور و اولین تعقیب یک رئیس جمهور
با حکم International Criminal Court
  
-----------------------------------------------------
سودان یعنی سرزمین سیاهان ، چون اعراب برای گرفتن برده و طلا به این سرزمین هجوم می بردند و از این لحاظ به آن عنوان سودان داده شد .
-----------------------------------------------------
البته سودان که از نظر وسعت دهمین کشور جهان و بزرگترین سرزمین آفریقایی با ۲٬۵۰۵٬۸۱۳ کیلومتر مربع وسعت می باشد و از این نظر 5 برابر فرانسه است ؛ با این حال در حدود ۳۹ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن خارطوم دارای 7 میلیون جمعیت است ...
بقیه در ادامه مطلب
ادامه نوشته

ديپلماسي پاسخگويي، ديپلماسي پرسشگري

ديپلماسي پاسخگويي، ديپلماسي پرسشگري
اين مقاله تنها در پي پاسخ به اين دو پرسش اساسي است كه جهت‌گيري در دوره‌های گذشته و حال معطوف به كدام سمت بوده است و حل مسايل ايران در عرصه‌ي بين‌الملل از كدام طريق قابل دستيابي مي‌نمايد.
ادامه نوشته

فصل ششم ، نقاط آسیب پذیر ایراینها و اشاراتی ضمنی برای سیاستهای ایالات متحده   

این فصل نگاهی گذرا و مختصر به آسیب پذیریهایی ( یا نواقص وابسته به آنها ) می اندازد که رژیم ایران با آنها مواجه است . پس از آن به بررسی و تخمین واکنش های ایران در قبال اقدامات نظامی با توجه به محیط اقتصادی و سیاسی که رژیم در آن فعالیت می کند خواهیم پرداخت نتیجه گیری ما با پیشنهاداتی همراه خواهد بود 
این مطالب صرفا ترجمه ای از رساله ای با همین عنوان می باشد و لزوما بیانگر نظرات شخصی من نیست گرچه در آینده نزدیک نقدی بر آن خواهیم نگاشت ... 

ادامه نوشته

فصل دوم ، آسیب پذیری های سیاسی ، اقتصادی و جمعیت شناسی ایران ، سیاستهای داخلی   

نظام سیاسی ایران به عنوان تناقضی در خاورمیانه هم چنان با قی است . ایران کشوریست که انقلابی اسلامی را تجربه کرده است ، لیکن موفق به نهادینه کردن بسیاری از اصول و قواعد دموکراتیک شده است. قدرت نهایی هم چنان در دستان روحانیون برگزیده باقی می ماند. رهبری دینی ورود همه افراد به مناسب سیاسی را کنترل می کند و هر کسی را که مشروعیت نظام فعلی و جایگاه رهبر بزرگ آیت الله خامنه ای را مورد تردید قرار می دهد ، از ورود به موقعیتها و مناسب سیاسی باز می دارد . شبکه های غیر رسمی که توسط روحانیون برگزیده اداره می شوند تصمیماتی را اتخاذ می کنند که می تواند بوروکراسی رسمی دولت را دور بزند . 
این مطالب صرفا ترجمه ای از رساله ای با همین عنوان می باشد و لزوما بیانگر نظرات شخصی من نیست گرچه در آینده نزدیک نقدی بر آن خواهیم نگاشت ... 
ادامه نوشته

آسیب پذیری های سیاسی ، اقتصادی و جمعیت شناسی ایران

چند وقت پیش جناب دکتر نامدار یک کتاب از موسسه رند تحت عنوان بالا برای ترجمه در اختیار من گذاشت که من هم با دوستم احمد آذین فر شروع به ترجمه این کتاب کردیم حالا بخشهایی از این کتاب آماده شده که من روی وبلاگم آوردم

خلاصه 
پس از عراق و افعانستان ، ایران یکی از مهمترین نقاط مورد توجه سیاستهای امریکاست . به نظر می رسد این کشور در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای در ناپایدار ترین و پر خشونت ترین منطقه دنیا است . ایران به شدت در درگیریهای عراق شرکت داشته است و این مساله را بواسطه حمایت از احزاب سیاسی شیعه و آموزش شبه نظامیان به انجام رسانده و در این مدت منبع اجزاء اصلی مرگبار ترین بمبهای کنار جاده ای بوده است. رئیس جمهور کنونی ایران سخنرانی های بسیار آتش افروزانه ای را در مورد ایالات متحده ، اسرائیل و کشورهای اروپا ابراز داشته است 

ادامه نوشته

آمریکا هم احمدی نژاد را رئیس جمهور آینده ایران می داند

اوباما در حالی بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد، که آمریکا درگیرترین کشور جهان در سطح بین المللی و منفورترین کشور جهان در بین مردم خاورمیانه بود. همچنین کاهش سطح محبوبیت ایالات متحده در همه جای جهان اعم از آمریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا به وضوح از افکارسنجی های انجام شده آشکار می گردید.

کاملا آشکار بود که نظام سیاسی آمریکا ناگزیر از اتخاذ سیاست تغییر در روابط خارجی خود در همه جای جهان خواهد شد، زیرا اگر این تغییر صورت نمی گرفت، دنیا با تغییرات انجام شده پذیرای آمریکای دوران بوش نبود.

توجه به این نکته لازم است که انتخاب و اجرای سیاست تغییر نه به معنای تغییر در بهبود روابط بین الملل بلکه برای حفظ ایالات متحده به عنوان هژمون روابط بین الملل در نظر گرفته شد و هدف از این سیاست حفظ شرایط موجود برای آمریکا در عرصه بین الملل بوده است.

البته دیگر آمریکا، در دنیای امروز قدرتی امپریالیست نیست و مجبور به حفظ شرایط موجود می باشد. ذوق زدگی عده ای در ایران از انتخاب اوباما که گویی ایالات متحده ی دوران بوش و ایالات متحده دوران اوباما دو کشور متفاوت با اهداف و استراتژی های متفاوت است. ضمن کوته فکرانه بودن امری مبتنی بر احساسات بود و تا آنجا این احساسات پیش رفت که عده ای در ایران از اوبامای ایران برای انتخابات خرداد 88 سخن گفته و ...

اما نظام اسلامی که طی سالهای اخیر همواره در سیاست کلان خارجی از پویایی پایدار و یک نوع رفتار ارزش مدار مبتنی بر حکمت برخوردار بوده است، نشان داد که بدون اینکه به پیشواز یا رد کامل تحولات ایالات متحده اقدام نماید، در انتظار چرخش های عملی و نه تنها شعاری مانده است.

بیانات مقام معظم رهبری در اول فروردین 1388 مبنی بر اینکه:

- چه چیزی تغییر کرده است؟

- تغییر باید در عرصه هدف باشد نه تاکتیک و در غیر این صورت خدعه است.

- و از همه مهمتر اینکه : ملت ایران دارای منطقی است و در زمینه مسائل مهم خودمان احساساتی نیستیم و از روی احساسات تصمیم نمی گیریم، ما از روی محاسبه تصمیم می گیریم به وضوح نشان دهنده این رفتار حکومت مدار است.

از سوی دیگر رویکرد غالب در ایالات متحده وارد کردن ایران در مسائل خاورمیانه بخصوص عراق و افغانستان قرار گرفت.

در این میان این نکته قابل تامل است که چگونه تقابل و تهدید به درخواست برای همکاری از سوی ایالات متحده تبدیل گردیده است. بی تردید پایداری ملت ایران و مقاومت دولت احمدی نژاد و اتخاذ دیپلماسی تهاجمی و پرسشگر در این دوران از یک سو و شرایط منطقه نظیر درگیری آمریکا در باتلاق عراق، جنگ های لبنان و غزه و شکست اسرائیل در هر دو جنگ و... از سوی دیگر آمریکا را مجبور به تغییر در برابر ایران کرده است، که حتی این تغییر در اواخر دوران بوش قابل پیگیری می باشد. 

اما در آمریکا دو نگاه به این مسئله وجود داشت. اول صبر تا انتخابات ریاست جمهوری ایران و اینکه چه کسی از صندوق های ایران به کرسی ریاست جمهوری خواهد نشست. دوم آنکه ممکن است تا خرداد 88 زمان از دست برود، پس هرچه زودتر باید به ایران نزدیک شد.

این روزها زمزمه سفر ولی نصر، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه به ایران نشان دهنده سه مسأله مهم زیر است:

1- تعادل استراتژیک ایران و آمریکا در منطقه حساس و حیاتی خاورمیانه و مخصوصا عراق و نیاز حیاتی به کمک ایران، زیرا تا آمریکا نیاز مند کشوری نباشد به سراغ او نخواهد رفت.

2- آمریکا به این جمع بندی رسیده است که تغییر
دولت ها در ایران چندان بر سیاست خارجی ایران موثر نبوده و نمی باشد. بنا بر این انتظار برای تغییر ریاست جمهوری ایران به نفع آمریکا نخواهد بود.

3- اما اینکه چرا آمریکا علی رغم اینکه تغییر دولت ها در ایران چندان بر سیاست خارجی موثر نبوده با این حال آمریکا ضمن جمع بندی های خود که از طرق مختلف صورت گرفته به این نتیجه رسیده که ریاست جمهوری ایران طی یک دوره چهار ساله دیگر در اختیار محمود احمدی نژاد خواهد بود و برای عدم اتلاف زمان و از دست رفتن فرصت باید با تیم او وارد مذاکره شد.

پس می بینیم که آمریکا هم احمدی نژاد را رییس جمهور آینده ایران می داند...

ضرورت تغییر نسل در مدیریت کلان کشور

در تقسیم بندی نسلی از جوانان زیر سی سال (حتی تا سی و پنج سال) از نسل سوم انقلاب یاد می شود. ضرورت تغییر در امر مدیریت کشور از نگاه نسلی مطلب جدیدی نیست، شاید بارز ترین بیان این تغییر نسل در انتخابات خرداد 76 بر زبان آقای خاتمی جاری شد، به نحوی که در صدر شعارهای اصلی ایشان جوان گرایی قرار گرفت. در کنار این شعار بحث شایسته سالاری نیز مطرح می شد که جوان گرایی به نحوی با بی تفاوتی در دوران ریاست جمهوری ایشان مواجه گردید که این شائبه به یقین بدل گشت که آن همه شعار جوانان برای کسب آرای این قشر بوده و بس. در مورد دوم نیز شعار شایسته سالاری در پیچ و خم بازی های حزبی (Party Politics) به فراموشی سپرده شد.

تغییر نسلی در ساختار درونی انتخابات ریاست جمهوری گذشته عملا تغییر نسل از عرصه نسل اول به نسل دوم انقلاب در مبارزات دور دوم ریاست جمهوری نمود یافت. آقای هاشمی رفسنجانی که از پیش کسوتان انقلاب بودند در دور دوم انتخابات با آقای احمدی نژاد رقابت داشتند که آقای احمدی نژاد از نسل دوم انقلاب و پرورش یافتگان انقلاب بودند. نکته قابل تامل، کمک بی شائبه نسل اول به نسل دوم است. به نحوی که نسل دوم از دستگیری و هدایت نسل اول انقلاب بهره های فراوانی برده است و به موقع توسط نسل اول وارد فضای سیاسی و مدیریتی کشور گردید.
اکنون شاید بهترین پیشنهاد برای نسل اول حضور در مراکز پژوهشی و تحقیقات راهبردی و در اختیار قرار دادن تجربیاتشان به نسل های بعدی است. آقایان کروبی و میر حسین موسوی نیز علی رغم مورد احترام بودن در بسیاری از جنبه های شخصی ، متعلق به نسل اول انقلاب می باشند و حضور دوباره ایشان در عرصه مدیریت کلان کشور، بی تردید بیانگر عدم جابجایی نسلی در اردوگاه جناح های متبوع شان می باشد.
ضرورتی که با وجود شعارهای جوان گرایی چند سال اخیر از سوی این اردوگاه همواره نوعی عقب گرد را در جهت گیری های انتخاباتی، مدیریتی و حتی درون حزبی مشاهده می کنیم که با وجود تشکیلات عریض و طویل سازمان جوانان در احزاب متعدد این اردوگاه اصولا سخنرانان اصلی و فرعی مراسم شاخه جوانان همان افراد نسل اول اند، حتی تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان نهایی اجلاس های متعددشان همان نسل اولی هایی هستند که عملا فرصت را از جوانان بازگرفته و رفتاری قیم مآبانه با آنها دارند. 

انتخاب آقای احمدی نژاد در تیر 1383 ، که متولد 1335 و از نسل دوم انقلاب محسوب می شوند نشان داد که این تغییر نسل امری اجتناب ناپذیر در مدیریت کلان کشور می باشد، شایان ذکر است که گرایش شخصی احمدی نژاد ابتدا در شهرداری تهران با تشکیل گروه مشاوران جوان و تسری آن در زمان ریاست جمهوری به حوزه های وزارتی، استانداری ها و فرمانداری ها از اقدامات مثبت در جهت تغییر نسل و ایجاد پویایی و شکوفایی جوانان به صورت عملی بوده است. صرفنظر از این دوره یعنی انتخابات دهم ریاست جمهوری که پیش بینی می شود در صورت انتخاب دوباره آقای احمدی نژاد شاید برای همیشه شاهد پایان حضور نسل اول در عرصه کلان مدیریت کشور باشیم. اگر این روند ادامه داشته باشد، رییس جمهور آینده ایران در انتخابات یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری از متولدین دهه 40 و به تناسب در دوره سیزدهم و چهاردهم از متولدین دهه 50 باشد و ...

... به همین ترتیب حدود 20 سال آینده از هم اکنون متولدین دهه 60 خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری نمایند.

مطالعات امنیتی

تشکر

چند وقتی است که از افتتاح وبلاگم می گذرد و من همواره علاقه مند بودم که بدانم چه کسانی و از کجا لطف دارند و به وبلاگم سر می زنند وقتی به لیست افراد نگاه می کنم مواجه می شوم با کسانی که از کشورهای خارجی مثلا بریتانیا ، ایالات متحده ، فلیپین ، هنگ کنگ و سوئد ( لندن ، فریمنت ایالت کالیفرنیا ، کیستا دراستکهلم و... ) وبلاگ را دیده اند که البته جای تشکر دارد این قضیه مرا بر آن می دارد که در آینده نزدیک چند مقاله ام را به زبان انگلیسی در وبلاگ قرار دهم .اما بزرگترین تشکر من از عزیزانم در تهران سرافراز ایستاده در پای دماوند ، گیلان سرسبز با مردمان شجاع و مهربانش و فارسی هایی است که از ملک سلیمان به من لطف می کنند و به وبلاگم سر می زنند .

برای همه عزیزان سرزمینم ایران و ایرانیان دور از وطن در هر کجای جهان که هستند آرزوی سلامتی ، سربلندی و سرافرازی می نمایم .